Anonym
Opprettet 20.01.2013 av Anonym.
Etterlyser oppskrift på sveler
Fikk en god oppskrift på sveler for noen år siden. Finner den ikke. Kansje noen som har en god sveleoppskrift de vil dele med meg?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 20.01.2013 av Anonym
God morgen Leif!
Du kan få min oppskrift på sveler- eller lapper som jeg velger å kalle de.:

4 egg
2kopper sukker
1liter kultur
4ts natron
6kopper hvmel
1kopp smelta margarin

Løs natronen opp i litt av melken og pass på at smøret er lunkent
Bland alt lett sammen..stek og nyt dem..
Tilbehør.Rørte frisle bær eller syltetøy og rømme..nam--nam

Lykke til

Klem Boddi
Anonym
#2. Postet 20.01.2013 av Anonym
Hei!
Sender deg oppskriften på svele: "Aldri ein ferjetur uten MRF-svele"

5 egg, 1.5 kopp sukker, 1 l kveitemjøl, 1 l kulturmjølk, 1 toppa ts natron, 1 toppa ts hjortesalt, 75 gr margarin.

Ønsker deg lykke til og håper det smaker.

Ha en hyggelig søndag.

Hilsen Katla
Anonym
#3. Postet 20.01.2013 av Anonym
SVELER

1/4 l kefir
1 l H-melk
1/2 ts natron
1 egg
ca 0.8 dl hvetemel
1/4 ts salt
1 ss sukker

smør til steking.

Lykke til
Anonym
#4. Postet 20.01.2013 av Anonym
God ettermiddag damer og hjertelig takk for svar!:-) Vil prøve alle oppskriftene og se hva som faller i smak. Eller for å si det sånn..hvilken av oppskriftene jeg får til
Står klar med utstyr og ingredienser..kolegaen kommer og ser sporten med meg og nå tror jeg det blir en skikkelig flott søndag:-)))
Anonym
#5. Postet 20.01.2013 av Anonym
Hei Leif!!!

Er enig med Katla.... Møre og Romsdals Fylkesbåter har "verdens beste sveler!!!
Kjøper alltid med meg svele-niste når jeg kjører fra ferga på min vei tilbake til Oslo.
Har også kjøpt et MRF-krus der oppskriften står, og det er helt riktig oppskrift Katla har!
Så sett i gang Leif! Hadde du bodd nærmere så.....
Anonym
#6. Postet 20.01.2013 av Anonym
Er denne oppskriften jeg er i gang med:-)
Har lyst på mrf krus der oppskriften står. Skriver du inn linken hvor jeg kan bestille kruset grete? Vi kan vel og snakkes neste gang du kommer til Stavanger?
Anonym
#7. Postet 20.01.2013 av Anonym
Dere frister meg har ikke spist sveler på mange år så nå skal jeg også lage sveler!!!
Anonym
#8. Postet 20.01.2013 av Anonym
Dere frister meg har ikke spist sveler på mange år så nå skal jeg også lage sveler!!!
Ja er ikke så mye forsjellig mat jeg kan lage men sveler er godt. Det synes både bara og barnebarna. Kompisene og jobbekolegaene og. Så jeg bruker å lage sveler når jeg venter folk. Og disse jeg laget i dag le ekstra goe. Må nok lage flere før sporten er forbi
Anonym
#9. Postet 20.01.2013 av Anonym
2 stk egg
1 dl sukker
3 dl kefir/kulturmelk
4 dl hvetemel
1 ts natron
1 krm salt
Fremgangsmåte
Tradisjonsrik kaffemat spesielt på Vestlandet. Sveler er mettende, magre, rimelige og enkle å lage.
1 porsjon = ca 8-10 sveler
Visp egg og sukker godt sammen.
Tilsett melk og sikt i hvetemel blandet med natron og salt. Visp til en glatt røre.
La røren stå og "svelle" i 15-20 min.
Stek på takke eller i panne.
Legg en øse/stor skje med på takke eller panne. Jevn eventuelt røren ut med skjeen. Stek svelene lys brune på hver side ved middels varme.
Henger svelene fast på panna eller takka, da kan du ha i litt smør i røra.

Håper det vil smake ;)
Anonym
#10. Postet 20.01.2013 av Anonym
Må takke deg og Love især for god forklaring på hvordan svelene lages. Veldig bra! Ikke vant til å lage mat. Er avhengig av god forklaring om jeg skal få det til.

Takker og Rosin for gode oppskrifter med forklaringer. Oppfordrer deg..og andre til å fortsette med å legge inn gode oppskrifter vi kan imponere med om vi får damebesøk Må jo uansett servere noe og føler det er ekstra kjekt om jeg har laget maten selv