Hans sier: Våren er tid for å så drømmer og høste håp. Riktig god helg til alle!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 12.02.2014 av Anonym.
Kjempegode vafler
Fo å motvirke det gyselige været som vestlandet byr på i dag har nå laget vafler og kaffelars er på gang. Tenkte jeg skulle se kombinertgutta gå langrenn men deller gjerne denne gode vaffeloppskriften med dere:

(ca 15-16 vafler)

4 egg
2 kopper farin
1 stor ts bakepulver
1 stor ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
1 kopp smeltet margarin
5 kopper hvetemel
1 stor klatt rømme eller creme franche (rester fra kjøleskapet - kan sløyfes)
Melk etter behov

I min oppskrift er en kopp en vanlig tekopp eller et lite krus

La røren "svelle" i 1/2-1 time før du steker

For de ukyndige:
Bland det tørre i en bolle for seg selv
Slå så sammen egg og sukker med en visp
Spe på med mel til det blir en fast røre
Fortsett med melk og mel vekselvis
Ha i rømmeklatten og til slutt den smeltede og avkjølte margarinen

Dette pleier å bli en klupefri røre og kjempegode vafler.

Nam, nam -nå er kaffen ferdig og jeg skal se kombinert

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 12.02.2014 av Anonym
Tuuuuusen takk Løvemor!
Anonym
#2. Postet 12.02.2014 av Anonym
Du vet Løvemor.
Du vet, en enkle mann fra landet som jeg er spør!
Er det vanlig med bakepulver i vaffler?
Hva gjør bakepulveret med vafflene?
Kan det blandes inn havregryn?

Jeg spiser ikke kaker. Har nesten ikke smakt ei kake siden brylupskaken. Som måtte smakes på.
Men vaffler synes jeg godt om, Med ekte gjetost fra og jordbær syltetøt til.

Jeg bruker ikke kardemumme.
Ikke gjær.
Men har godt med fløte og havregryn.
Litt av sukker hender det vel at blir erstattet med litt honning.

Fra en uskyldens mann i bakerkunst.
Som fikk oppskrift på velsmakend, men vel tykke til jul her inne.
Tykkelsen på kakene skyldes nok den meget jomfrulige bakeren Ikke resepten
Anonym
#3. Postet 12.02.2014 av Anonym
Du barfrost, bakepulver er et hevingsmiddel som brukes i alle former for kakebakst (ikke kjeks/småkaker). Det brukes for å få et luftig bakverk og det er også derfor røren skal "svelle" en stund før en steker vaflene. Stort sett så foregår da samme prosessen som når en putter gjær i gjærbakst. Av og til finner en oppskrifter med andre hevingsmidler som natron eller hjortesalt og da er nok det fordi akkurat dette hevingsmiddelet egner seg best til oppskriften. En ting er i alle fall sikkert, vafler uten hevingsmiddel blir en flat og livløs greie og ikke for mitt bord.

Du kan helt sikkert bruke havregryn eller grovt mel i vafler som erstatning for hvetemelet men jeg foretrekker den usunne varianten og spiser det heller skjeldnere.
Anonym
#4. Postet 12.02.2014 av Anonym
Takk for opplysende svar.
Usunn å usunn. Vet ikke helt om sunnhetsgraden i havregrynet helt oppveier. Mitt påslag av ekte gjetost og jordbær syltetøyat?
Anonym
#5. Postet 12.02.2014 av Anonym
Gjeitost og jordbærsyltetøy er flotte greier på vafler men det aller beste er en liten klatt rømme med litt syltetøy på toppen. Nam, skal vi være usunn så skal vi være usunn.

Når alt dette er sagt, da jeg gikk på jobb så ble det servert vafler på kantinen hver fredag og det tror jeg er tradisjon rundt i det ganske land. Så hurra for vaffelen -den er en del av vår norske tradisjonsmat -og ikke kluss for mye med tradisjonsoppskriftene, de er nok best i originalutgaven.
Anonym
#6. Postet 12.02.2014 av Anonym
Har du fåreslått den oppskriften for Grete Rode?
Anonym
#7. Postet 12.02.2014 av Anonym
Hun kjenner nok til den og vær du sikker:
Det er den hun bruker når ingen ser...
Anonym
#8. Postet 13.02.2014 av Anonym
vaffler e nydelig, med rømme og syltetøy, det e favoritt, men brunost el sukker e også godt
Anonym
#9. Postet 13.02.2014 av Anonym
Og her fant jeg ett innlegg med enda mer snadder....
Er så enig i lovprisingen av vafler med og uten tilbehør!
* tennene mine løper i vann*
Anonym
#10. Postet 13.02.2014 av Anonym
Det er koselig at så mange har kommentert vaffeloppskriften min for dette er vel et bakverk som forvinner mer og mer. I dag setter de unge seg i bilen og kjører på shell-stasjonen for å kjøpe sjokolade dersom de trenger kaffegodt og mange vet knapt hva et vaffeljern er for noe.

I vår generasjon var det mange som ikke hadde bil da barna var små og vaffelen var løsningen på "hverdagsgodt" til små feststunder. Jeg er sikker på at mange med meg husker kosestunder da det ble lagt voksduk på bordet, vaffeljern og røre tatt med da alle benket seg og vaflene spist med en gang en åpnet vaffeljernet.

Skikkelig gammeldagse kosestunder var dette uten avbrudd av verken TV eller internett. Tenk om vi den gang visste hvor dyrebare disse minnene en gang skulle bli?
Hans sier: Våren er tid for å så drømmer og høste håp. Riktig god helg til alle!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen