Hans sier: Våren er tid for å så drømmer og høste håp. Riktig god helg til alle!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Solskinn
Opprettet 24.09.2015 av Solskinn, dame, 74 år, Oslo.
Synes du likekjønnede skal få gifte seg i kirken?
Leser i Vårt Land at det nå går mot at likekjønnede skal få gifte seg i kirken. Synes det hadde vært spennede å høre hva dere synes om dette? Personlig synes jeg kirken bør være åpen og inkluderende for alle, men skjønner at det kan være et vanskelig teologisk spørsmål.

http://www.vl.no/nyhet/flertall-i-kirkem%C3%B8tet-for-%C3%A5-vie-homofile-1.400094

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 24.09.2015 av Anonym
Hei Solskinn! Så bra du at du tar opp, temaet. Likekjønnedes rett til å gifte seg i kirken!

Fra meg blir det ett rungende ja.

Det er på tide at kirkens koservative ledere, ( selvoppnevnet orakler) Følger bibelen, og gjør døren høy og porten vid.
Slik jeg tolker sitatet.

Skal det være romselighet og tolleranse for alle i kirken. Også for de som føler seg titrukket av
likekjønnede. Og ønsker å dele livet ut, Smidd i den hellige pakt som ekteskapløfte avgitt i kirken er.

Flere sitater fra bibelen kan brukes for for tolleranse gud gir til dem som tror på han.

Men da får vi kanskje glemme det gammle testamente.
Hvor homofoli, utroskap å skjøger skal straff er steining

Noen tanker fra en ateist, som har lest store deler av bibelen, pga historisk innteresse.
Anonym
#2. Postet 26.09.2015 av Anonym
For noen år siden ville jeg definitivt sagt nei, så absolutt ikke. Grunnet det gamle testamentet og oppvekst. I dag tenker jeg vel mer på at siden det nå er bevist at homofili er en legning, ikke noe man finner på for moro skyld så sier jeg ja. Man skal da vel ikke dømmes til et liv i ensomhet fordi man ikke greier å ha fysisk kontakt med det annet kjønn? Ikke under noen omstendigheter.
Det må da vel være 30 år siden dette stempelet ble fjernet når det gjaldt homofili, akkurat som det samme stempelet ble fjernet fra Bdsm, da psykologene endelig begrep at det også var en legning, ikke noe man holdt på med for moro skyld.

Jeg vil i hvert fall ikke sette fingeren på noen av disse tre kategoriene lenger. De som mener at de skal fordømmes burde kanskje sette seg litt inn i temaet, slik jeg fant ut at jeg måtte. Og de som klasker til andre med Bibelen har kanskje ikke fått med seg at Jesus sa når de skulle stene den prostituerte, at den som var ren kunne kaste den første sten. Da snudde de om og gikk.

Det er nok mange som burde snu, slik jeg gjorde.

Så gift dere i kirken og få et lykkelig liv.
Anonym
#3. Postet 21.11.2015 av Anonym
Tror vi på Gud? Til mann og kvinne skapte han oss. Hvis det var slik fra starten.To av samme kjønn. hvem la det lile frø i moders buk. Nei og atter nei. Elske så mye dem vil,men å gifte seg i kirken,der går grensen.
Vår moder Norge har mistet grepet og vår Gud vil vende ryggen og gå. Gunnar Mauno
Anonym
#4. Postet 21.11.2015 av Anonym
Det betyr så lite hva du og jeg mener om at to av samme kjønn kan gifte seg i kirken eller ikke. Kirken er Guds hus, og i Guds Ord står det klart og tydelig at samliv mellom to av samme kjønn er en styggedom. Dermed er saken klar.

Gud elsker alle mennesker, men Han liker ikke alt vi gjør. Det kan sammenlignes med foreldrers kjærlighet til sine barn. Vi vil alltid elske våre barn, selv om de noen ganger gjør ting vi ikke liker:-)
Anonym
#5. Postet 06.06.2016 av Anonym
Gud elsker alle mennesker, men Han liker ikke alt vi gjør. Det kan sammenlignes med foreldrers kjærlighet til sine barn. Vi vil alltid elske våre barn, selv om de noen ganger gjør ting vi ikke liker:-)
Han elsker alle, selv homofile, bare de ikke gifter seg i en av kirkene hans? Syns det sier litt om enkelte kristnes toleranse..

Men det er jo bare min mening, da :)
Anonym
#6. Postet 16.06.2016 av Anonym
Likekjønna gifta seg og få adoptera barn?..totalt meiningslaust..kvifor mann og kvinna???
Ta brunsneglen den er tvikjønna..kvifor er det han og ho mennesker og dyr..ja det veit me alle....

To menn oppdra ungar..to kvinner oppdra ungar..stakkars dei som blir oppdradd, dei vert selfølgelig påvirka av såkalte foreldre..men kva svirrar oppi hovudet på dei???
Trur dei att dei som har mor og far er feilande eller at det er galt i deirans eigen heim, eg berre spør.

Ta dyreverdenen foreksempel der vert dei som er homofile og Lespiske utstøytt or flokken fordi dei ikkje er normale.....Er det fordi noken har fortalt dyra det??? eller kanskje er dyra normala.....

Dette er eit omdiskutert tema men la dei homofile og Lespiske få dyrka sin legning heime innanfor sine eigne fire vegger.
Kva tenker ein når to mannfolk står og nikliner på open gata..eg har høyrt ungar som seier "fy fastande eg held på å spy"

Bruk hovudet til å tenkja med...kva samfunn vil me få om nokre generasjonar tru?
Anonym
#7. Postet 24.03.2017 av Anonym
Selvfølegelig
Anonym
#8. Postet 26.03.2017 av Anonym
Fordommer er noe dritt!
Anonym
#9. Postet 02.05.2017 av Anonym
Skjønner ikke hvorfor de vil gifte seg i kirken jeg...kan de ikke gifte seg borgerlig?
Slik jeg tolker bibelen klandrer ikke gud noen for deres legning, men sier at en ikke skal praktisere sånt.
Jeg ville respektert det og giftet meg borgerlig.
Anonym
#10. Postet 16.05.2017 av Anonym
For meg kan folk elske og gifte seg på det sted de personlig synes er det rette for dem. Jeg ser det er mye gammeldags uvitenhet og fordømmelse som fortsatt råder i samfunnet. En skriver at sex melleom likekjønnede i dyreverdenen ikke finnes. Hvor har vedkommende det fra? Det er nemlig langt fra uvanlig Men når man kommer med så mye negativt svartsyn er det ikke rart man presenterer seg under profilen "Anonym". Gud er stort sett på ferie slik verden ser ut i dag og så får de som elsker hverandre får gjøre det uten utrangerte resonnementer.
Hans sier: Våren er tid for å så drømmer og høste håp. Riktig god helg til alle!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen