Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 02.03.2021 av Anonym.
VAKSINEPASS.
Helsedepartementet jobber nå med vaksinepass. Ikke lenge siden media bare så bort fra advarslene mot innføring av vaksinepass.
Nå jobbes det konkret med å innføre det de kaller et "VAKSINEBEVIS".
Blir sikkert koordinert med EU.
Dette selv om Europarådet slo fast at ingen skal diskrimineres om de nekter vaksine mot Korona.
Er det fler enn meg som har noen tanker om dette?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 02.03.2021 av Anonym
Det blir urettferdig om de (helsepersonell) med vaksine skal få mer frihet enn andre.
Det er mye dobbeltmoral i corona regimet også. Er lei hele greia.
Anonym
#2. Postet 02.03.2021 av Anonym
Hei Larsb.
Det er ikke bare helsepersonell det kommer til å gjelde. Denne diskrimineringen vil gjelde ALLE som ikke er vaksinert av div. årsaker.
Vaksinering ER frivillig. Blir det slik at de som IKKE kan vise frem vaksinepass blir nektet tilgang til div. i samfunnet blir det feil og diskriminerende.
Eks. Nektet reise med offentlig transport,konserter,kino andre arrangement osv
Da blir det nesten vaksinetvang allikevel om man vil fortsette å ha tilgang til alt det dem med vaksinepass får.
Anonym
#3. Postet 03.03.2021 av Anonym
Jeg tror først og fremst det kan bli innreiseforbud uten vaksine. Det vil sikkert ta et år, eller to før alle har fått tilbudet om den. Tror ikke det er lov til å diskriminere folk uten videre. Det finnes noen lover i dette landet.
Anonym
#4. Postet 03.03.2021 av Anonym
Når jeg tenker meg om så er det ganske diskriminerende å kreve vaksine-bevis av de som skal inn i Norge. Det blir som å nekte allergikere å komme hit.
Anonym
#5. Postet 03.03.2021 av Anonym
Ja,vaksinepass er veldig DISKRIMINERENDE!
Anonym
#6. Postet 03.03.2021 av Anonym
Jeg fikk første sprøyta forrige fredag, og det var bare helsepersonell der. Hadde ikke arbeidsplassen min ordna det, så kunne jeg sikkert bare drømme om å få den. Greit å ha den hvis jeg skal søke på ekstravakter rundt.
Mener det blir helt feil hvis de med vaksina skal kunne feriere utenfor grensa, og de andre ikke.
Anonym
#7. Postet 04.03.2021 av Anonym
Krav om vaksinering ved innreise til et land er ikke noe nytt og har ingen ting med diskriminering å gjøre. Det finnes mange land som har krevd vaksinebevis så lenge jeg kan minnes. Vi må huske på at covid-19 er en sykdom som til nå er relatert til 2,5 millioner dødsfall. Velger man å ikke vaksinere seg, er det betydelig større risiko for at man kan påføre sine medmennesker både sykdom og langvarig lidelse, og i verste fall død. Da bør man akseptere å bli stengt ute fra visse aktiviteter hvor man kan spre smitte til andre. Noe man velger selv, kan ikke kalles diskriminering. Eller er det kanskje diskriminerende at man ikke får lov å kjøre bil hvis man selv har valgt å ikke ta førerkort?

Til Larsb: Å sammenligne en dødelig og smittsom sykdom med allergi, synes jeg er mildt sagt useriøst.

Anonym
#8. Postet 04.03.2021 av Anonym
Jeg synes det skal være likt for alle. Mener det er noe sånt som ca 80% vaksinerte som skal til for å si at et land er beskyttet. Har ikke googlet tallet, men da må vi leve med at noen velger å ikke ta den. Da er det isåfall de som tar en sjanse. Forsikringsselskapet vil nok kreve den.
Anonym
#9. Postet 04.03.2021 av Anonym
Mistenker at du ikke forstod det. Mange allergikere kan ikke ta sjansen på å ta vaksinen. Derfor kan de ikke reise ut av landet med vaksinekrav.
Anonym
#10. Postet 04.03.2021 av Anonym
Diskrimierende?
Tror ikke det. Jeg er helt enig med Vannmann.

Etter mine begreper er det diskriminerende å forskjellsbehandle på grunn av noe man ikke kan hjelpe for. Som handikap, hudfarge, kjønn, religion osv.
Hvorvidt du er vaksinert eller ikke er eget valg. Alle må ta konsekvensene av egne valg på alle områder i livet.

Det er opp til de enkelte land å sette sine egne regler for innreise. Et innreiseforbud for de som ikke er vaksinert er fornuftig for å beskytte egne innbyggere mot innreisesmitte og for ikke å risikere unødvendig belastning på helsevesenet.
Om kinoer, teatre, konsertsaler, spisesteder, barer osv. velger å bare slippe inn de som har vaksinepass vil det være et ledd i å kunne redusere smitteverntiltak slik at inntjeningen kan bli normal igjen. Med det inntektstapet de alle har hatt og fortsatt har er det, etter min mening, det eneste fornuftige de kan gjøre i en overgangsfase inntil majoriteten av befolkningen er vaksinert og livet vender tilbake til det normale.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen