Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Praterommet > Debatt

Anonym
Opprettet 29.03.2021 av Anonym.
Hva skaper et godt og langvarig forhold?
Noe orakelsvar finnes vel ikke på det, men kanskje finnes det noen råd å reflektere over.

Har alltid hatt sansen for en kvinnelig samlivs-rådgiver, tror ikke hun er psykolog, som har vært populær og fast rådgiver i mange år (vet ikke om hun har sluttet nå på grunn av alder) i et eller annet ukeblad.

For noen år siden ble hun intervjuet på tv for sin innsats, og ble tydeligvis satt pris på. Hun ble da stilt samme spørsmålet som i overskriften her.

Svaret hun ga var uten tvil at begge parter kan kommunisere, og ga eksempler på eldre som hadde vært gift et helt liv og var like forelsket, fortsatt holdt hverandre i hendene og hadde behov for nærhet og varme, nettopp på grunn av deres evne til å kommunisere med hverandre og sammen løse konflikter og kompromisse. Da blir kanskje ikke felles bakgrunn, status og interesser det viktigste, men kanskje ulikhet da kan gi forholdet mer mangfold og "rikdom".

Jeg antar at denne damen hadde fått sin "visdom" gjennom alle klientene hun hadde hatt i årevis.
At det kan komme skjær i sjøen og ikke alt er en dans på roser, må en nesten ta som en selvfølge, men kan en kommunisere, kompromisse og løse problemer sammen, er det en svært god egenskap i et parforhold, som både skaper tillit, respekt, trygghet og varig lykke i et forhold, kan det se ut for. Kanskje raushet blir resultatet, slik at begge får være "seg sjøl, slik en egentlig er", uten at det skaper konflikt også? Og ingen trenger å "endres"?

Utopia?
Må kanskje være lov å håpe og ha en felles "mal" å arbeide mot? Uten et minste felles multiplum er kanskje ikke et forhold slik man skulle ønskde det...men da kan kanskje det denne damen av efaring svarte på, være noe å strekke seg etter? Om ikke alt går rosenrødt fra start av og skjær i sjøen kommer? Sikkert en vanskelig øvelse som krever både feiling og korrkesjon. Er folk på min alder for gammel til slikt...eller?
Noen er kanskje så heldige at alt dette går naturlig av seg selv, men det tror jeg er sjeldenheter.

Ønsker i alle fall alle en god, fredfylt og lykkelig påske, trass corona-en!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 29.03.2021 av Anonym
Disse innleggene er det som gjør seniordate til noe mer enn en vanlig datingside. Takk.
Kom til å tenke på hun små-demente damen som var så begeistret for noen mannlige pleiere. Hun ville skilles fra mannen sin. Jeg spurte henne " men dere har jo vært gift i 50 år", hun svarer "vi har prøvd i 50 år".
Silvia
#2. Postet 02.09.2021 av Silvia
Hei,

Veldig greitt å "kunne lese om denne flotte personen med god erfaring på å kunne hjelpe par til gode og stødige relasjoner.
En arkitekt sa hva han opplevte som det viktigste for å ha et godt liv...
Huset betydde ingen ting!
Det måtte oppleves at livet var godt, i lag
Så da er dette med å dele og snakke i lag, MED hverandre,
gjøre hverander GODE....
DET VIKTIGE....?????????
Anonym
#3. Postet 03.09.2021 av Anonym
Er redd for at det kommer til å høres kjedelig ut om jeg ramser opp flere faktorer. Det er jo akkurat det et forhold ikke skal være.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen