Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Praterommet > Debatt

lars1965
Opprettet 18.04.2023 av lars1965, mann, 59 år, Østfold.
Kristendom
Kom tilfeldig til å gå en tur ved Brunstad (ved Sandefjord) som er Smiths Venners område. Ganske imponerende stort. Etter det var jeg på youtube og hørte på forkynnelse av Kåre Smith der. Skremmende. Om å fornedre seg i guds ånd, og at alle utenfor er fortapte sjeler. De gale sin menighet er min tanke.
Så kom jeg til å lytte til tv-presten Egil Svartdahl som tilhører Pinsebevegelsen. Hans preken om å spre godhet er rørende. Selvfølgelig er han profesjonell til fingerspissene, og godheten selv. Det er nok ikke så lett for en muslimsk leder å betrakte verden med det andre kinnet til, sånn som hvite kristne i velstands land kan.
Tror at vi alle har sitt forhold til religion.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.04.2023 av Anonym
Lars jeg er virkelig imponert over din innsikt. Har også hørt på pinsebevegelsens Egil Svartdahl. I tidlig skolealder hang vi en del på bedehuset Sion. Det er nå jevnet med jorden. I voksen alder fikk jeg nær tilknytning til menigheten Metodistene. Smits venner har jeg bare hørt om.
Åge Samuelsen gikk jo skremmende hardt til verks. Vår barnetro stammer vel for mange av oss fra den gode
gamle Statskirken.
Mange av oss bekjenner å ikke ha noen gudstro. Men jeg er så gammel at jeg vet at utrygghet etter 2. verdenskrig ga fullsatte kirker.
Så jeg er så enig i at vi kanskje alle har vårt forhold til religion.
lars1965
#2. Postet 18.04.2023 av lars1965
Takk for fint innlegg. Vakkert å høre på Svartdahl om godhet. Når han blir litt ivrig begynner han med halleluja, og det er jo litt drøyt. Behøver ikke å være, eller bli kristen av den grunn. Bare noe vakkert over å være et så godt menneske. De stakkars folka i Smiths Venner må jo skjerme seg ifra inntrykk som påvirker dem til å tenke selv.
Sier at jeg er 10% kristen, og det er ofte10% mer enn de fleste.
Anonym
#3. Postet 25.07.2023 av Anonym
Jeg er ikke troende og det har jeg vært siden jeg var 19 år gammel. Hører aldri på andakter og går ikke i kirken unntatt på konserter.
lars1965
#4. Postet 25.07.2023 av lars1965
Ja, tror at flere tenker som deg. Ser ikke bort ifra at folk kan bli skremt av mange troende som forkynner.
Jeg vet at jeg ber til Gud om jeg blir redd nok.
Leser litt på kristendate.no, og det er skremmende hvor komplisert det skal være å tro på en Gud.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen