Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Lars59
Opprettet 10.05.2025 av Lars59, mann, 60 år, Østfold.
Legalisering av cannabis
Det må være mange i politiske partier som bare rister på hodet av det forsøket til MDG, og tenker at det aldri blir lovlig likevel.

Jeg synes det er rart at ikke lungekreft blir nevnt. Det kan få folk til å begynne med sigaretter igjen. Jeg kan ikke ta et trekk av en sigarett, eller cannabis uten at det er en fare for at jeg kan begynne å røyke igjen, selv om det er 20 år siden sist.
Ikke minst at de som er svake for rus dermed tror at det er greit å røyke cannabis som småbarnsforeldre.
I gamledager var det små grupper vi traff som kun var opptatt av hasj. Veldig snevert. Bare du hadde hasj i lomma så var du med i fellesskapet. Skremmende at folk kan være så opptatt av et rusmiddel.
Ikke minst kombinasjon rus og jobb. Noen takler det bedre enn andre.
Rus med annen rus. Ser ikke bortifra at cannabis og alkohol ofte kombineres.
Har truffet mennesker i det moderne livet som kombinerer cannabis, alkohol, psykidelisk sopp og piller. Det er oppegående ressurssterke folk.

Rart at det ikke blir lagt en større verdi i å være nykter. Det er liksom så kjedelig.

Rusen skal åpne opp for kreativitet og følelser. Selvutvikling brukes også.

Vet ikke om medisinsk cannabis også er en del av den debatten. Det er vel lovlig. En jeg kjenner ønsker å prøve det som et siste håp, men legene sier at det ikke finnes positive forskningsresultater på det.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 10.05.2025 av Anonym
Takk Lars for at du er der med så mange fornuftige meninger. Jeg har alle mine barn som er vokst opp uten kreativitet og selvutvikling. Vær fornuftige foreldre.
Ha god kontakt med barna,som skal ta lærdom av sin far og mor. Jeg er nå oldemor og glad i livet. Blir snart 89 år og skal ikke feire med noen rusmidler.
Jordnær dame
#2. Postet 11.05.2025 av Jordnær dame
Godt skrevet! Og tenk på de vi kan treffe på i trafikken... farlige greier!
Lars59
#3. Postet 11.05.2025 av Lars59
Ja ikke minst i trafikken.
Takk, de argumenterer så bra med at folk er så ansvarsfulle. Har man dragning mot rus så er det ikke noe gøy med lovlige greier når du er 15.
En sa at " tenk på meg som har to tenåringer hjemme som bare spiller pc spill.
Ikke minst å gi folk et sånt valg. Folk vil hele tiden finne en unnskyldning. Selvmedisinering, trøst, gøy. Et nytt rusmiddel vil bli en ytterligere unnskyldning for å utsette livet.

Det er selvfølgelig mange fornuftige, men er det noe vits i å ta sjansen.

Det finnes sikkert en jurist som kan mene at staten dermed må ta ansvaret for mange skjebner, hvis de legaliserer det.
Kompis
#4. Postet 23.05.2025 av Kompis
'Gress' burde jaffal være helt greit å legalisere...
Bnin
#5. Postet 24.05.2025 av Bnin
Rus er så mangt- lykkerus kan komme uten bruk av rusmidler men i vårt samfunn er det nesten litt rart at vi fortsatt har alkohol som et gyldig rusmiddel- sett hen til alle skader alkoholbruk etterlater seg- skadelegevakta- og rekasjons skader angst mm.
- rusmidler som cannabis/hasj har vi forbud på med politi som rette instans å ordne på problemet- UTEN at man roten til det vonde som jo er den illegale reisen og menneske skjebner korrupsjon mm
- noen mener at ved en mer human tilnærming til brukergruppen, da ved å frigi dette rusmiddel på lik linje med alkoholen i vin/cannabis monopol, utgjøre en større gevinst samfunnsmenneskelig- mindre maktbruk mindre kriminalitet.
Fint at vi har laget gode ordninger jf røykeloven også så slik sett ligger alt til rette for et avgrenset røykemiljø enten det er vanlig tobakk eller utblandet tobakk m cannabis. For øvrig er samfunnet som nevnt trolig tjent med en lavere grad av inngripen med makt. - personlig mener jeg at vi har en lang vei å gå politisk for å få til en mer human ruspolitikk, til det beste for alle.
Lars59
#6. Postet 24.05.2025 av Lars59
Jeg har aldri forstått hvorfor politiet bøtelegger rusmisbrukere. Politiet har nok innad fått en mer liberal ruspolitikk nå i kjølvannet av saken.
De jeg kjenner som røyker canabis hadde bare gjort det mer synlig. Gjort det som den naturligste ting. Ikke bra for noen mener jeg. Og alle som ikke røyker canabis hadde fått et valg de ikke hadde før.
Kompis
#7. Postet 25.05.2025 av Kompis
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen