Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Kompis
Opprettet 21.05.2025 av Kompis, mann, 63 år, Oslo.
Religionstro, himmel eller helvete?
Jeg har lest bibelen flere ganger fra perm til perm, nye og gamle testamentet, og Johannes åpenbaring.
Drivende god og interessant lesning som historiebok og som bare gjør meg veldig forundra over at så
mange fortsatt tror på dette våset og fjaset de den gangen trodde på, men også i dag tross all
vitenskap og forskning og alt vi i dag vet mye mer om...

All religionstro/gudstro er en mental lidelse/forstyrrelse hvor de smittede burde hatt et reelt
helse-tilbud fra myndighetene.

Man respekterer folk selvfølgelig, men jeg må innrømme at jeg er i sterk tvil rundt kristnes
IQ-nivå og evnen til å tenke rasjonelt som voksne. Selv om de er født/oppvokst i miljøet bør man
som voksen klare å tenke seg selv ut av dette ved hjelp av andres rasjonelle påvirkninger...

Gla'-kristen går greit, men jeg ville absolutt ikke hatt en sjef på jobben som er 'ekte' troende, grøøøssss...

Ingen barn er født religiøse
Barn er ofte uskyldig født inn i dette kultsamfunnet og blir preget av de voksne.
Dette skjer særlig i utkantstrøk og i øde kyst-lokasjoner hvor det er liten tilgang til
andre meninger og holdninger.
Jeg vil kalle det for direkte overtramp mot uskyldige barn og burde følges opp av barnevernet.

For direkte sammenligning:
Hadde noen voksne nær deg på alvor trodd at julenissen fantes og var ekte ville du vært i
sterk tvil om deres mentale tilstand og helse.

Livssyn og gudstro er ikke det samme. Jeg har også mitt livssyn, men det betyr
ikke at jeg tror på en tåpelig fantasi-figur som lissom styrer alt
Jeg har mye større tro på julenissen for han har vi sett maaaange ganger

Min erfaring med 'troende' er at med sin innlærte naivitet og lave IQ har de bestandig enkle og
naive svar på det meste: Guds vilje, dersom gud vil, hans veier er av og til ubegripelige osv...
Det er liksom ikke grenser for hvor fraværende logisk tenking er...

Det absolutt dummeste spørsmålet jeg får er: "Tror du på Jesus"? Tror på hva da?
Om Jesus faktisk har eksistert som person, eller det tullet han manipulerte folk med?
Det er to forskjellige svar på det... Og ja, jeg er 99% sikker på at personen Jesus har eksistert...

Det er også svært påfallende at mange troende er utprega narsissister og psykopater, og
de bruker ofte sin gudstro som beskyttelse for sine egne onde handlinger. Gudstro fører
ofte til en ekstrem selvgodhet/egoisme uten tanke for felleskapet og andre mennesker uten om
de i sin egen kultverden....

Sååå... Forteller du meg at du er kristen, stiller jeg meg tvilende rundt din mentale psyke og helse...

Ville like å se hvem som har fornuftige og troverdige argumenter mot dette innlegget...

Et siste tips: Jeg vil råde alle kristne til å se filmen "The Man From Earth (2007)" Ikke gode
skuespillere, men plottet og ideen er bare helt fantastisk og gir deg litt å tygge på.
Du bør se den et par ganger...

Svar på innlegg

Lars59
#1. Postet 21.05.2025 av Lars59
Jeg synes man skal ha respekt for de som tror. Det er en grunn for at de velger å tro. En støttespiller. En å takke, og en å be til.
Menighetenes kamp etter penger, og overbetalte pastorer kan man kritisere.
Anonym
#2. Postet 21.05.2025 av Anonym
Igjen berga du livstroen og barnetroen min. Takk og god klem fra meg.
El Jefe
#3. Postet 22.05.2025 av El Jefe
For min del må folk få tro på og tilbe hva de vil. Gjerne en hagenisse, om det gir dem et trygt holdepunkt i livet. Så lenge de respekterer andre som lever et liv basert på en annen tro. Eller på ingen tro overhodet. Selv om hagenissen skulle ha åpenbart seg for dem i et "syn", og forkynt overbevisende om alle synder som må unngås for å leve på den "rette måten".
Kompis
#4. Postet 22.05.2025 av Kompis
For min del må folk få tro på og tilbe hva de vil. Gjerne en hagenisse, om det gir dem et trygt holdepunkt i livet. Så lenge de respekterer andre som lever et liv basert på en annen tro. Eller på ingen tro overhodet. Selv om hagenissen skulle ha åpenbart seg for dem i et "syn", og forkynt overbevisende om alle synder som må unngås for å leve på den "rette måten".
Jaaa... Barn er ikke født med en gudstro. Det er noe som uansvarlige voksne påtvinger dem
i oppveksten. De er uskyldige ofre som ikke vet om noe annet. Det er spesielt i visse hjørner
av landet vårt at dette er utbredt og jeg vil kalle det overgrep mot barn.

Noen 'u-troende' ungdommer 13-18 år svinger jo innom religion, ofte pga kjæresten de har truffet
som er med i 'ten-sing' og andre kulter. Men heldigvis vokser de fleste av seg dette når de blir voksne.

Nå snakker jeg kun om Skandinaviske forhold....
Anonym
#5. Postet 22.05.2025 av Anonym
Jeg har ikke brukt ordet kristen om min person. Kun min barnetro har jeg beholdt og er glad i. Men har aldri tenkt at det å be kveldbønn som barn var et overgrep som kvalifiserte meg tll en pasient som måtte ha hjelp i voksen alder.
Tenk.
Det er ca 2,3 milliarder mennesker som da ville måtte ha hjelp.
33 prosent av verdens befolkning.
Kompis
#6. Postet 22.05.2025 av Kompis
Igjen berga du livstroen og barnetroen min. Takk og god klem fra meg.
Du sa det selv nå; Barnetroen... Beklager at du aldri kom deg ut av det...
Kompis
#7. Postet 22.05.2025 av Kompis
Jeg har ikke brukt ordet kristen om min person. Kun min barnetro har jeg beholdt og er glad i. Men har aldri tenkt at det å be kveldbønn som barn var et overgrep som kvalifiserte meg tll en pasient som måtte ha hjelp i voksen alder.
Tenk.
Det er ca 2,3 milliarder mennesker som da ville måtte ha hjelp.
33 prosent av verdens befolkning.
Jeg veit, det er fryktelig mange av dere på denne kloden. Det er det som er problemet...
Anonym
#8. Postet 22.05.2025 av Anonym
Tror ikke de som ber ei kveldsbønn og takker for dagen, er samfunnsproblemet i dag.
Kompis
#9. Postet 22.05.2025 av Kompis
Tror ikke de som ber ei kveldsbønn og takker for dagen, er samfunnsproblemet i dag.
Har du ikke fått med deg nyhetene i de siste 100 årene? Religion og tro har vært en samfunnsfiende
i all vår tid fra det startet. Kunne fortalt mye om det men ingen vits her....
Lars59
#10. Postet 23.05.2025 av Lars59
Det er så mye godt i religion at du kan ikke fordømme det. Religion handler mye om kjærlighet. Se bort ifra disse forskrudde folka. Det er selvfølgelig mye man kan kritisere, og mange steder tiltrekker seg gale folk. Ikke minst her inne.

Når du ligger i skyttergraven og er redd for å dø så er en gud det siste håpet ditt. Skal du da si at du ikke tror.

Jeg sier ikke at Gud finnes, men at jeg håper på at han gjør det.

Hedning-samfunnet er ikke veldig sjarmerende.
Og han med karikaturene. Var det verdt det.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen