per arne sier: Snill, ærlig og ungdommelig kar 63 år, ser etter dame i passende alder som turvenn i Vestfold, jeg bor på Skoppum, er en bonus om kjemien stemmer
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Praterommet > Debatt

Indian summer
Opprettet 10.10.2025 av Indian summer, dame, 68 år, Østfold.
Å kjenne den du deler livet med
Jeg har sett på nært hold to ganger at ektefeller eller samboere over svært mange år (ca 30 år)har klart å rundlure sin partner.
Den andre har ant fred og ingen fare før skjelettene ramler ut av skapet. I det ene tilfellet førte det til en dom og fengsels straff.
Jeg lurer på hvordan dette er mulig og hvor vanlig slike ting er.
Har du sett eller opplevd noe slikt?

Svar på innlegg

El Jefe
#1. Postet 10.10.2025 av El Jefe
Ja, det har jeg. En stefar som rasker til seg min mors verdier. Og utnytter at hun er syk og kognitivt svekket. Slike ting tror jeg skjer i langt større utstrekning enn det som blir belyst. Man er maktesløs, og tilnærmet ubeskyttet av rettsvesenet.
Anonym
#2. Postet 10.10.2025 av Anonym
Jeg synes det er litt merkelig, dersom en etter 30 års samliv, ikke kjenner sin partner så godt, at det dukker opp ting en ikke viste noe om? Da må de jo ikke ha hatt noe "samliv", men levd hver sitt liv. Og hvorfor leve da sammen ( eller sammen men hver for seg). Trist.
Indian summer
#3. Postet 11.10.2025 av Indian summer
Der tror jeg du tar feil, de hadde et tilsynelatende godt forhold med sine slitasjepunkt som alle forhold har.
I det ene tilfellet var det først når politiet startet gransking at det dukket opp helt nye opplysninger som hun ikke ante noe om. Det var underslag og et stort pengeforbruk på spill som han hadde holdt skjult i årevis. I et mindre lokalmiljø var det ikke artig med store oppslag i lokalmedia for hun ble dratt med som en son burde ha forstått.
Indian summer
#4. Postet 11.10.2025 av Indian summer
Jeg tror desverre at du har rett. Det er noe jeg også ser i jobb, enkelte vet å utnytte den svake part.
Joffe
#5. Postet 11.10.2025 av Joffe
Synes det er ille nok hvordan noen skilsmisser foregår, og hvordan arv mellom søsken kan bli. Ikke minst hvordan begynnende syke foreldre kan signere på hva det skulle være, og hvordan psykisk syke foreldre finner på mye rart.
Og hvordan mennesker bare ser en side av en sak, spesielt i skilsmisser.
Avhengighet blir galskap til slutt. Det er viktig å kunne bremse seg selv, men ikke lett.
Mye symbolikk i penger.
Indian summer
#6. Postet 11.10.2025 av Indian summer
Ja, arv kan få frem det verste i mennesker.
Men her er det i det jeg beskriver økonomisk utroskap mellom det ene tilfelle ektepar og i det andre et samboerforhold.
Har selv gått igjennom en skilsmisse etter svært mange års ekteskap, vi klarte faktisk det uten krangling noe jeg er glad for.
Joffe
#7. Postet 12.10.2025 av Joffe
Ja mange ganger er avhengighet sterkere enn kjærlighet. Tragisk.
per arne sier: Snill, ærlig og ungdommelig kar 63 år, ser etter dame i passende alder som turvenn i Vestfold, jeg bor på Skoppum, er en bonus om kjemien stemmer
Skriv Skriv her Skriv i megafonen