Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Musikk > Debatt

Anonym
Opprettet 06.11.2025 av Anonym.
AI-musikk
Hei, hva mener dere om AI-generert musikk?
"Artisten" Zania Monet har tegnet millionkontrakt. Sjølsagt reagerer genuine artister.
Spotify og You tube vakler, samtidig som tonene fra AI tar større og større markedsandeler. Jeg som lytter er både fasinert og skremt. Mest skremt, tror jeg.

Hva mener du??

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 08.11.2025 av Anonym
Lallallaaaaa... Og hva skal man mene om det da? Du og jeg vil ikke merke forskjellen uansett. Ditt neste pop-idol er en AI-generert artist og det er ingenting du kan gjøre med det... Det er sånn AI-KI funker serruuu...
Anonym
#2. Postet 09.11.2025 av Anonym
Lallallaaaaa... Og hva skal man mene om det da? Du og jeg vil ikke merke forskjellen uansett. Ditt neste pop-idol er en AI-generert artist og det er ingenting du kan gjøre med det... Det er sånn AI-KI funker serruuu...
Du lalla-mann, hører du virkelig ikke noen forskjell? Hvorfor svarer du, bare for å fortelle meg hva jeg mener, for å latterliggjøre meg? Kan hende du burde skrive hva du sjøl mener. Og hvis du mangler egne tanker, la være.
Rednick
#3. Postet 09.11.2025 av Rednick
Jeg tror AI har kommet for å bli. Og jeg tror ikke vi kommer unna den utviklingen. AI fører da med seg mye nytt, og det har jo gjort sitt inntog innen musikk. Jeg elsker å finne og oppdage ny musikk. Bruker timer med å spille musikk via youtube. Som følge av logaritmene dukker også AI-generert musikk opp på min side. Jeg har av nysgjerrighet lyttet til mange av disse musikkforslagene. Og må innrømme at jeg har funnet massevis med nydelige låter, både hva gjelder melodier og tekster. Så jeg er betatt og har funnet mange nye favoritter. Man blir jo imponert. Hva et slikt verktøy og tjeneste som AI er og hva det kan utføre og tilføre. AI vil antagelig endre veldig mye av det samfunnet vi er vant til å forholde oss til. Uunngåelig, hevder jeg. Så får hver enkelt tilpasse seg til dette. Avstå fra det eller vende ryggen til det. Eller bruke det for hva det er verdt med et åpent sinn.
Joffe
#4. Postet 10.11.2025 av Joffe
Jeg oppfatter at popmusikk ofte er mer konstruert med refreng og effekter enn komponert. Da føler jeg at musikken nesten kunne vært gjort av et dataprogram.
Mulig at det er dataprogram som også kan lage andre musikksjangere.
Sånn generelt om kunstig intelligens så tror jeg at folk setter mer pris på enkle betydninger med sjel, enn flotte formuleringer ifra et "kI" program.
Hest
#5. Postet 10.11.2025 av Hest
Til en som har jobbet som produsent...er dette ikke bra..Jeg tenker at de stjeler fra mennesker som bruker og viser sitt liv til musikk..AI bruker 1 minutt på....
Anonym
#6. Postet 10.11.2025 av Anonym
Jeg oppfatter at popmusikk ofte er mer konstruert med refreng og effekter enn komponert. Da føler jeg at musikken nesten kunne vært gjort av et dataprogram.
Mulig at det er dataprogram som også kan lage andre musikksjangere.
Sånn generelt om kunstig intelligens så tror jeg at folk setter mer pris på enkle betydninger med sjel, enn flotte formuleringer ifra et "kI" program.
Jeg er enig i mye av det du skriver. En sjanger til, som ville være lett å bruke AI til, er svensktopp/danseband. Men sikkert flere og. Går ut fra at "med sjel" kan bety med småfeil? Konserter og live-opptak, kanskje med improviserte partier er gull. Publikum har stor kraft til å påvirke....
Anonym
#7. Postet 10.11.2025 av Anonym
Til en som har jobbet som produsent...er dette ikke bra..Jeg tenker at de stjeler fra mennesker som bruker og viser sitt liv til musikk..AI bruker 1 minutt på....
Der er jeg 100% enig!
Anonym
#8. Postet 10.11.2025 av Anonym
Jeg tror AI har kommet for å bli. Og jeg tror ikke vi kommer unna den utviklingen. AI fører da med seg mye nytt, og det har jo gjort sitt inntog innen musikk. Jeg elsker å finne og oppdage ny musikk. Bruker timer med å spille musikk via youtube. Som følge av logaritmene dukker også AI-generert musikk opp på min side. Jeg har av nysgjerrighet lyttet til mange av disse musikkforslagene. Og må innrømme at jeg har funnet massevis med nydelige låter, både hva gjelder melodier og tekster. Så jeg er betatt og har funnet mange nye favoritter. Man blir jo imponert. Hva et slikt verktøy og tjeneste som AI er og hva det kan utføre og tilføre. AI vil antagelig endre veldig mye av det samfunnet vi er vant til å forholde oss til. Uunngåelig, hevder jeg. Så får hver enkelt tilpasse seg til dette. Avstå fra det eller vende ryggen til det. Eller bruke det for hva det er verdt med et åpent sinn.
Vi kommer ikke unna, og det er mye bra med KI. Vi bruker det allerede i veldig mange sammenhenger. Problemet oppstår når man krysser grensen og lar KI bli en kunstner. Når vi lar Ki male bilder, skrive bøker eller komponere/produsere musikk. Min mening...
Joffe
#9. Postet 11.11.2025 av Joffe
Skulle tro at de som leser jobbsøknader er ganske lei av gode formuleringer som sier lite om personen.
I noen yrker skrives det side opp og ned, og der handler det om å få jobben gjort. KI er et godt verktøy der.

Musikk skal jo berøre sjelen synes jeg. Vi burde bli flinke til å skille mellom det ekte, og elektronisk skapte.
Ikke minst begynner falske profiler å bruke kunstig intelligens.

Synes jo at verden er rar. Har de mange nok følgere på tiktok så blir de anerkjent som viktige personer. Og sånn blir det også med musikk.
Anonym
#10. Postet 11.11.2025 av Anonym
Skulle tro at de som leser jobbsøknader er ganske lei av gode formuleringer som sier lite om personen.
I noen yrker skrives det side opp og ned, og der handler det om å få jobben gjort. KI er et godt verktøy der.

Musikk skal jo berøre sjelen synes jeg. Vi burde bli flinke til å skille mellom det ekte, og elektronisk skapte.
Ikke minst begynner falske profiler å bruke kunstig intelligens.

Synes jo at verden er rar. Har de mange nok følgere på tiktok så blir de anerkjent som viktige personer. Og sånn blir det også med musikk.
Yrkesstoltheten, er den i ferd med å forsvinne? Ikke helt, håper jeg? Det er krav om merking, men er usikker på hvilke utøvere det berører?
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseSenior Magasinet - Datingtips, inspirasjon, historier