Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Praterommet > Debatt

Livsnyter69
Opprettet 21.06.2026 av Livsnyter69, mann, 56 år, Oslo.
Lynkurs i svindelavsløring
Titt og ofte dukker det opp falske profiler her, med helt andre hensikter enn å finne seg en venn eller kjæreste. Den første og mest prominente indikasjonen på en svindler er at han/hun ber om å sende en e-post til en oppgitt e-postadresse i en av de første meldingene. Gjerne den aller første. Dette er et gigantisk rødt flagg! Og alene nok til at dere bør gå inn på profilen til vedkommende og trykke "Rapportér". Deretter på "Blokkér". I den rekkefølgen.

I tillegg er jo disse falske profilene ofte utsmykket med profilbilde av ganske vakre eksemplarer av arten, av begge kjønn. Og profilteksten er ofte en studie i svulstige og inderlige formuleringer knyttet til kjærlighet, troskap, hengivenhet, etc. På grensen til det komiske 😂

Men altså, den viktigste markøren for en falsk profil er henvisning til en e-postadresse tidlig i meldingensdialogen.

Fortsatt god og trygg jakt på kjærligheten 😊

Svar på innlegg

Madam
#1. Postet 21.06.2026 av Madam
Takk for at du deler din kunnskap, snakker for meg selv, men sikkert mange her som fort kan gå i fella. 🙋‍♀️
Jordnær dame
#2. Postet 22.06.2026 av Jordnær dame
Så flott at noen legger ut slik informasjon.. til nytte for mange. I dag nyter vi sommeren!!
Joffe
#3. Postet 23.06.2026 av Joffe
Mailadresse hvorfor det. Er det for å være mer privat, og lettere bruke oversettelse program, bli bedre kjent, se det riktige navnet ditt, sende deg bilder, forhåpentligvis få deg til å avsløre pinkoden til banken, eller overføre penger til en i nød.
Kanskje for å sende deg mail ifra en annen adresse og bruke det de vet om deg til å lure deg til å gi pinkoden.
Ifølge google så ønsker de å ha kontakten på mail, eller whatsapp fordi datingsidene har program som avslører dem.
Sander39371
#4. Postet 25.06.2026 av Sander39371

Godt at det settes fokus på svindel, det er viktig.

Samtidig kunne en mer moderne og brukervennlig meldingsløsning gjort det enklere å holde samtalen på plattformen.

Det ville nok vært en gevinst både for brukerne og for tryggheten.

VILLEMI
#5. Postet 08.07.2026 av VILLEMI
Jeg oversvømmes av svindelforsøk for tiden. Ikke som dating (der er jeg helt ny), men mail om gevinster, gaver og arv i tillegg til pakker i posten som jeg ikke har bestilt og ikke ønsker (returneres og rapporteres). Synes liksom ingen ende for hva en godt voksen kvinne som bor alene kan utsettes for av slikt.
Godt med en påminnelse om at det også her er lurt å se seg for. Nye og gode relasjoner er jeg ennå åpen for!
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseSenior Magasinet – Datingtips, inspirasjon, historier