Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Solskinn
Opprettet 30.04.2014 av Solskinn, dame, 74 år, Oslo.
Hvorfor feirer vi 1. mai?
Første mai er en gammel merkedag for arbeiderne. Mange går i tog med plakater og paroler og det holdes appeller og taler rundt på plasser og torg. Tradisjonelt er 1. mai en dag som har blitt markert av venstresiden i politikken.

Personlig så har jeg alltid brukt 1. mai til å ordne i hagen, eller som en ekstra fridag. Hva bruker du 1. mai til?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 30.04.2014 av Anonym
1. Mai.
Eller Arbeiderenes frihetsdag.
Altså ikke en merkedag, men den første lovlige frihetsdagen for arbeidere.
Jeg bruker dagen til å høre på taler.
Jeg lar tankene vandre rundt i historikken om de mange kampsaker arbederbevegelsen har kjemper. For å fremme menneskeverdet for arbeiderklassen. Gjennom tidene.
Mye kunne vært skrevet om 1 Mai
Men da blir det politisk.
Jeg vil alikevel minne om parolen
Gjør din plikt. Krev din rett.
Anonym
#2. Postet 30.04.2014 av Anonym
Jeg feirer ikke 1. mai, for meg er det som en helt vanlig dag
Anonym
#3. Postet 30.04.2014 av Anonym
Med all respekt for de som gikk i spissen for å kjempe fram menneskers likeverd.Om de var født under karrige kår.
Eller født med en sølvskjed imunnen.
Så er 1.mai en dag i takknemlighet til de som sto opp og bekjempet undertrykkelsen og utnyttelsen av de i små kår.
Doffen888 Din siste kveld her på sd. Men i morgen håper jeg du sender en tanke tili de som har gikk i spissen og tok sine piskeslag for å fremkjempe vår velferd.

La oss minnes dem, med å la 1. mai være en dag til ære for allmenhetens velstand
Anonym
#4. Postet 30.04.2014 av Anonym
Vi har det godt i Norge i dag, og det er ikke mange i vår generasjon som går i 1. mai-tog, men jeg heiser flagget og minnes i takknemlighet de som har kjempet for arbeidernes rettigheter. Min bestefar hadde hemmelige fagforeningsmøter hjemme, og min far var aktiv politiker, og jeg minnes at jeg som barn pyntet meg og hadde det moro på 1. mai. Jeg bodde i en periode på Oslo vest, og der var det mange som jobbet i hagene sine på 1. mai. Jeg må si at det provoserte meg litt, men jeg skjønner jo at denne dagen ikke betydde noe for dem.
Anonym
#5. Postet 01.05.2014 av Anonym
Må si at det forundrer meg at du Solskinn lurer på HVORFOR vi feirer 1. mai. Men du har kanskje ikke hatt noe behov for å "slåss" for dine rettigheter? Vel vel, deg om det. Folk får gjøre som de vil på arbeidernes frihetsdag, men jeg forventer at dagen respekteres for dens bakgrunn. Vi har det godt i dag, men det har ikke kommet av seg selv!
Anonym
#6. Postet 01.05.2014 av Anonym
Flagget er på plass, og kaffen er klar.Ha en flott 1. mai.
Anonym
#7. Postet 01.05.2014 av Anonym
Opp alle jordens trelle.
Opp, alle de som sulten knuger.

Siterer de to første linjene av Internasjonalen

I solidaritet til alle de tusner av nordmenn som lever underv fattidomsgrensen.
Å ikke minst alle de barn som ikke kan få oppleve ferier og andre goder de fleste barn får opplevev.
av økonomiske årsaker.

Til alle de som NAv holder sin kalde klamme hånd over.
Som tvinges til å leve på livsopphol. Uten telefon og tv.
Telefon og tv betraktes jo som luksus.

Så la oss verne om Arbeidrenes frihets dag.
Ønsker alle en fin 1. Mai i arbeiderbevegelsens navn
Anonym
#8. Postet 04.05.2014 av Anonym
?????
Anonym
#9. Postet 17.06.2014 av Anonym
...."og hvorfor feirer vi 17 mai?" sa presten til ungene på lørdagsskolen. "Jo, for da var Jesus russ" sa jenta.
Anonym
#10. Postet 01.08.2014 av Anonym
Jeg feirer ikke 1.Mai, arbeidernes frihetsdag. For all del, jeg har vært i arbeid, men aldri moskvatro eller komunist. De får samle seg på valen de som vil.
Mvh.
Frode SVÄRD
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen