Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Film og TV > Debatt

Anonym
Opprettet 08.06.2016 av Anonym.
Et helt halvår - Me Before You
Filmer basert på internasjonale bestselgere, knyttes det alltid store forventninger til. Derfor var det betryggende å få vite at forfatteren Jojo Moyes som skrev Et helt halvår OGSÅ var den som stod bak filmmanuskriptet til filmen ved samme navn, og var hyppig til stede under innspillingen.

Jeg tror ikke mange som har lest boka, vil bli skuffet over filmen. Tvert imot. I boka (som jeg leste på originalspråket) var det flere detaljer som irriterte meg (som at Will ikke oppdaget det forferdelige regnværet før han gikk ut). Men i filmen var heldigvis disse "irritasjonsmomentene" utelatt eller endret, og filmen fremstår veldig troverdig.

Og troverdige er i aller høyeste grad skuespillerne også. Emilia Clarke som Louisa Clark og Sam Claflin i rollen som Will Traynor mestrer utfordringene til fulle. Morsomt var det også å se Lou's mange fargerike antrekk, som ikke er så detaljert beskrevet i boka. De overgikk min villeste fantasi :-)

Vel, hva handler så denne filmen om? Kort fortalt er det en svært viktig historie om Livet og Døden. Will levde et hektisk og aktivt liv i London helt til han ble påkjørt av en motorsykkel. Noe som førte til han ble lam og avhengig av rullestol og pleie døgnet rundt. Han har vondt for å akseptere sin skjebne, og sliter i tillegg med sterke smerter og plager. Han har lyst til å avslutte livet. To år etter ulykken kommer Louisa inn i livet hans. Hun blir ansatt av moren hans, dels for å passe på ham, dels for å muntre ham opp og gi ham livslysten tilbake. Lou er en "småbyjente" uten de helt store ambisjonene, noe som etterhvert irriterer Will.

Som den norske tittelen sier, får de et halvt år sammen. Og det viser seg at det er ikke bare Lou som påvirker Will i positiv retning. Men han bidrar også i aller høyeste grad til at hun får et annet syn på tilværelsen, og våger seg ut av komfortsonen.

Filmen tar opp et viktig tema, som retten til å dø. Og det er jo et tema som har vært diskutert i norsk media flere ganger de siste årene. Men den handler også om hva vi bør bruke livet vårt til, og her tror jeg nok mange vil få noe å tenke over.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 10.06.2016 av Anonym
En veldig bra filmanmeldelse. Godt poengtert, velformulert og med godt språk.
Min honnør til forfatteren av dette innlegget :)
Anonym
#2. Postet 19.06.2016 av Anonym
Veldig bra omtale.
Leste også boken på engelsk. Det var en mye sterkere historie enn det jeg innledningsvis trodde. Tar opp viktige etiske problemstillinger; retten til eget liv, aktiv dødshjelp mm.
Skjønner at jeg må få med meg filmen også.
Anonym
#3. Postet 08.02.2021 av Anonym
Hei, har lestt boka og sett filmen. En fantatisk film, masse tårer og latter. <3
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på SeniorDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen